Wednesday, October 27, 2010

jadi pendengar setia??

(gambar hiasan)


salam semua..apa cerita hari nie...aku harap korang ceria selalu...ok entry yang ketiga aku nak kongsi dengan korang pasai jadi pendengar luahan orang atau jadi pendengar yang setia orang kata kan kan..stret to the point la no..kalu pihak A meluahkan apa yang tak puas hatinya dengan pihak B kepada si C ni..Si C ni duk dengar dengan penuh minat dan hanya mendengar saje kan tanpa berkata apa-apa..tapi dah duk dengar apa yang diluahkan dengan pihak A betul ke tak betul apa yang bagitahu atau boleh percayakah dengan kata-kata dengan dengar sebelah pihak sahaja..jadi Pihak B tak tau apa cerita..kalu nk tahu apa plak masalah pihak B yang tak puas hati dengan pihak A nie..si C ni jadi orang tengah..ye la kan dengar sebelah pihak je..kang kalu duk tanya apa masalah pihak B, kang kata plak jadi bzbody..duk menyibuk hal orang..


adakah korang buat duno je atau nak menyelesaikan pertelegahan dua pihak...?kalu aku, aku akan duno tapi dalam buat duno-duno aku tu aku perhatikan gelagat meraka-mereka..adakah boleh berbaik semula atau tak?wallahualam...aku tahu bukan semua orang yang satu kepala dengan kita..tapi itu lah yang sukarnya bila hati rasa sakit panas..hilang segala kebaikan yang ada dalam diri..dan mula timbulnya semua keburukan di depan mata..aku tahu bukan mudah nak jadi baik dan lebih-lebih lagi bukan mudah nak jadi sempurna..(T___T)


pihak B akan tanya si C..apa pihak A bagitau kat si C..kecian si C jadi mangsa keadaan pulak..macam mana pulak tu bila pihak B duk tanya si C..kalu si C bagitau kat pihak B kang kata jadi batu api plak..kang jadi makin huru hara pihak A dan B makin bertelagah..kang tipu sunat kata ok je..macam mana plak..boleh ke macam tu..kang kata bersubahat plak..kang beri teguran atau nasihat takut plak kata "pandai plak hang ajar aku..hang pun apa kurang nya"..bila jadi pendengar nie adakah kita perlu luahkan kepada orang yang kita percayai tapi itu lah masalah bila nak luah tu plak fikit dua tiga kali, takut pulak kata mengaibkan orang pulak..adakah lebih baik simpan saja dalam hati..?simpan pulak kang hati dan fikiran duk asyik fikir masalah orang..masalah diri sendiri..emmmm fikir la sendiri..huhu..T_____T..

No comments:

Post a Comment