Tuesday, October 26, 2010

mulut..guna lah perkataan yang baik




salam kepada semua..tak kira lah tua, muda, miskin atau kaya...dan sama-sama lah kita berdoa diantara satu sama lain agar diri sendiri dan diri korang juga menjadi lebih baik pada hari daripada yang sebelumnya..syukran alhamdulillah..


ok la..kita sebagai manusia yang duduk dan tinggal di bumi ciptaan Allah yang maha esa hanya sementara kan..itu semua korang mesti dah tau sangat-sangat..tapi itu lah dunia sekarang yang kita lihat tak habis-habis dengan perangai, sikap dan tingkah laku manusia-manusia yang mempunyai akal dan fikiran yang waras tapi tak menggunakan akal yang dikurniakan oleh maha Pencipta dengan sebaiknya kenapa?kenapa dan kenapa?kalau manusia yang nampak sempurna dari fizikal tapi akalnya tidak waras..macam mana pula? betul ke macam tu?


salah satu sikap yang pertama aku perhatikan orang yang berada disekeliling aku..iaitu sikap mulut..kenapa aku kata mulut?sebab mulut yang Allah ciptakan itu semestinya untuk berkata-kata-kata dan bercakap-cakap perkara baikkan..betul tak?tapi kenapa yang lihat mulut yang di selalu, tiap-tiap hari di gunakan untuk berkata-kata dan bercakap-cakap benda-benda yang tak elok..senang cakap selalu mendengar orang mengumpat, orang yang mengumpat, makin hamun segala macam yang terkeluar dari mulut yang diciptakan Allah...dari segala perkara negatif yang terkeluar dari mulut masing-masing adalah tidak dapat dapat mengawal diri sendiri..kalau dah tahap marah melampau memang tak kira orang disekelilingnya melihat..orang yang melihat sudah semestinya mengata..mengat sudah semestinya belakang-belakang..nak mengata depan-depan jangan harap lah berani nak tegurkan..lebih-lebih orang yang tak sekepala dan boleh jadi pergaduhan antara satu sama lain..malah boleh jadi pergaduhan antara group by group plak..emmm memang jadi makin panas la jawab..


aku sendiri pun tak tahu lah..kenapa mesti ada sikap manusia-manusia seperti ni..tak kira lelaki atau perempuan sama saja kan..aku bukan nak kata diri aku ni seratus-peratus baik..dan bukan aku nak kata diri aku dah sememangnya bukan sempurna...tapi aku rasa malu tengok orang melayu Islam bermusuhan sesama sendiri..aku pun faham, bukan mudah nak maafkan orang yang cari musuh atau sebaliknya, yang membenci atau sebaliknya...ishhh..takkan lah selamanya nak bermusuh sesama sendiri..aku sendiri pun tak paham lah keadaan orang-orang yang disekeliling aku ni..dunia yang aku lihat di tempat aku nie betul-betul dugaan, cabaran dan cubaan..kadang-kadang rasa naik bosan..macam duk kata orang macam tu macam ni..pastu tersebar pulak...dah jadi gosip..mula duk bercerita sok sek..sok sek..



p/s: mulut gunalah sebaik mungkin..gunakanlah percakapan yang elok..cubalah kawal kemarahan diri..tidak dapat kawal kemarahan itu, cubalah istighfar..dan ambil wuduk dan membaca Al-Quran..korang pun tahu kan perkara-perkara yang aku bagitahu ni kan..emmm tepuk dada tanya iman..nak jadi baik atau sebaliknya fikir-fikirkanlah..senyum selalu ye..=)

No comments:

Post a Comment